Om veiledningstilbudet til STI

STI tilbyr opplæring og veiledning i EIBI til barnehager i Oslo kommune. For å kunne motta EIBI, sendes en henvisning til PPT, fagteam for tidlig intervensjon (STI). STI bruker kriterier for inntak og vil ofte ha møter med bydel, barnehage og foresatte for gjennomgang av rammer før et eventuelt inntak. For spørsmål som gjelder henvisning, kan faglig leder kontaktes.

Slik foregår veiledningstilbudet:

• Det etableres et team som mottar veiledning og som samarbeider om opplæringen til barnet. Det er også en viktig faktor at foresatte er deltakende i opplæringen. . Det anbefales at barnet får minst 25 timer opplæring i uken, der minst 20 timer gjennomføres i barnehagen og minst 5 timer gjennomføres hjemme.  Opplæringen legges opp til å være helhetlig og at barnet får mange læringsmuligheter gjennom hele dagen. Dette innebærer at både foreldre og barnehage jobber med felles målsettinger innen områder som kommunikasjon, ADL-ferdigheter, lek og sosiale ferdigheter. Målsettingene skal dekke alle viktige utviklingsområder.
  • Veiledningsforløpet har en helst en varighet på minimum 2 år
  • Oppstartskurs over 3 dager med innføring i EIBI
  • Oppstart av veiledning i barnehagen – settes av halve/hele dager for opplæring etter behov. Se oversikt for oppstart av veiledning i barnehagen.
  • Etter oppstartsperioden gis veiledning to timer ukentlig. Når teamet i barnehagen har fått opp en rutine for opplæringstilbudet til barnet, vil veiledning gå over til å gis annenhver uke.

Hva inngår i veiledningen:

• Opplæring og veiledning i metoder som kan brukes i opplæring​
  • Støtte i å kartlegge barnets ferdigheter med ABLLS og til å utarbeide målsettinger for barnet, samt registrering av mål som jobbes med​
  • Veilede barnehage og foresatte i å kunne gi et tilpasset opplæringstilbud for barnet i hverdagen​
  • Faste teammøter (veiledning) i barnehagen med fokus på barnets progresjon ​
  • Kvalitetsstandard fylles ut hver tredje måned for å sikre kvalitet i tilbudet