Om PP-tjenesten

PPT er en lovpålagt tjeneste som skal hjelpe skoler og barnehager med kompetanseheving og organisasjonsutvikling. Oslo PPT dekker både barnehage, barneskole, ungdomsskole, videregående skole og voksenopplæring.

PPT skal også gi anbefalinger om behov for spesialpedagogisk hjelp i barnehagen eller spesialundervisning i skolen. Dette gjør vi gjennom å utarbeide sakkyndig vurdering. Vurderingen bygger blant annet på samtaler med foreldre, samtaler med eleven, egne kartlegginger og informasjon fra skolen. Hvis du er bekymret for utviklingen til ditt barn eller en elev du jobber med, anbefaler vi at du tar kontakt med barnehagen eller skolen.

De ansatte i PP-tjenesten har ulik bakgrunn innenfor blant annet psykologi, pedagogikk, spesialpedagogikk og logopedi. Hver skole har en kontaktperson i PPT som deltar på jevnlige møter med rektor og ressurspersoner på skolen. I barnehagene har hver bydel en fast kontaktperson hos oss.

PPT er organisert i tre avdelinger, som ligger under divisjon kompetanseutvikling og elevrettigheter (KER):

Avdeling PPT grunnskole. 6 grunnskoleseksjoner.

Avdelingsdirektør Toril Elisabeth Småge

Avdeling PPT kompetanseenhetene og logopediske tjenester. Fire seksjoner: Autisme skole og barnehage, Sosial og emosjonell læring (SEL) og logopediske tjenester (LOG 1 og LOG 2).

Avdelingsdirektør Hanne Margrethe Olsen

Avdeling PPT barnehage, videregående og voksenopplæring. (BHG/VGS/VO)

Tre seksjoner: to for barnehage og en VVF.

Avdelingsdirektør Tone Lindløv Sand.

Mer informasjon om PPT HER og på Tavla (ansatte i Osloskolen).

Vi kan kontaktes per e-post eller tlf. 23 46 54 00.