I oppstartsfasen av EIBI kartlegges barnets ferdigheter slik at opplæring og mål kan tilpasses individuelt (Najdowski, Gould, Lanagan, & Bishop, 2014). Kartlegging og måling av atferd er en viktig komponent ved EIBI.
Tester og kartlegginger:
- Kartlegging av grunnleggende språk- og læreferdigheter (ABLLS-R)
- Ved oppstart i de 3 første månedene, deretter hvert 6. måned
- Aberrant Behavior Checklist (ABC) – kartlegging av utfordrende atferd/uhensiktsmessig atferd
- Ved oppstart og ved avslutning av veiledning
- SMARQ – kartlegging av barnets preferanser
- Ved oppstart og ved avslutning av veiledning
- Måling av ferdigheter (MAF) – direkte testing av barnets ferdigheter
- Ved oppstart, etter 3 måneder, deretter hvert halvår/eventuelt avsluttes dersom barnet oppnår områder
Eventuelt brukes også følgende:
- Vineland-III - Intervju, ser på daglig fungering hos barnet
- Ved oppstart og ved avslutning av veiledning
- Childhood Autism Rating Scale (CARS) – kartlegging av 15 områder som måler alvorlighetsgrad av autisme
- Ved oppstart og ved avslutning av veiledning