Hovedseksjon

Kartlegging

I oppstartsfasen av EIBI kartlegges barnets ferdigheter slik at opplæring og mål kan tilpasses individuelt (Najdowski, Gould, Lanagan, & Bishop, 2014). Kartlegging og måling av atferd er en viktig komponent ved EIBI. 

Tester og kartlegginger:

  • Kartlegging av grunnleggende språk- og læreferdigheter (ABLLS-R)​
    • Ved oppstart i de 3 første månedene, deretter hvert 6. måned​
  • Aberrant Behavior Checklist (ABC) – kartlegging av utfordrende atferd/uhensiktsmessig atferd​
    • Ved oppstart og ved avslutning av veiledning​
  • SMARQ – kartlegging av barnets preferanser​
    • Ved oppstart og ved avslutning av veiledning​
  • Måling av ferdigheter (MAF) – direkte testing av barnets ferdigheter​
    • Ved oppstart, etter 3 måneder, deretter hvert halvår/eventuelt avsluttes dersom barnet oppnår områder​

Eventuelt​ brukes også følgende:

  • Vineland-III - Intervju, ser på daglig fungering hos barnet​
    •  Ved oppstart og ved avslutning av veiledning​
  • Childhood Autism Rating Scale (CARS) – kartlegging av 15 områder som måler alvorlighetsgrad av autisme​
    • Ved oppstart og ved avslutning av veiledning