Hva er EIBI?

Det er bred empirisk støtte for at tidlig og intensiv opplæring basert på atferdsanalytiske prinsipper (heretter kalt EIBI etter det engelske Early Intensive Behavioral Intervention) har god effekt for barn med ASD (Eldevik et al., 2009; Makrygianni, Gena, Katoudi & Galanis, 2018; Reichow, 2018; Virués-Ortega, 2010). EIBI er beregnet for barn mellom 2 og 6 år.

Det er mange måter å organisere EIBI på. Det kan gjøres hjemme hos familien, det kan gjøres på et senter, eller det kan som i Norge gjøres i vanlige barnehager. Uansett er det noen felles elementer som må være tilstede (Green, Brennan & Fein, 2002; Klintwall & Eikeseth, 2014; Love, Carr, Almason, & Petursdottir, 2009;):

a) opplæringen skal være individuelt tilpasset og man jobber med ferdigheter innenfor alle viktige områder; kommunikasjon, lek, sosiale ferdigheter og selvstendighet,

b) opplæringen er basert på anvendt atferdsanalyse og veldokumenterte prosedyrer (blant annet discrete trial teaching, differensiell forsterkning, incidental teaching, opplæring i naturlig miljø),

c) det anvendes opplæringsmanualer som er basert på atferdsanalytisk forskning, utviklingspsykologi og den rekkefølgen ferdigheter vanligvis etableres i,

d) det er eksperter på atferdsanalyse og ASD som veileder opplæringen,

e) foreldre er aktive medspillere,

f) intervensjonen er omfattende og intensiv, det anbefales at minimum 20 timer i uken brukes på opplæring med en varighet på to år eller mer. Intensitet er viktig da man har sett tydelig sammenheng mellom antall timer med intervensjon og resultater (Eldevik, Titlestad, Aarlie, & Tønnesen, 2019; Virués-Ortega & Rodriguez, 2013).